Podczas analizy deklaracji marketingowych czy etykiety nierzadko spotykam się z wątpliwościami dotyczącymi zgodności opisów z definicją produktu kosmetycznego. Poniżej cytuję definicję zgodną z Rozporządzeniem 1223/2009:

„produkt kosmetyczny” oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem owłosieniem paznokciami wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała;”

Tak więc bardzo ważne jest, aby mieć na uwadze te 3 najważniejsze aspekty – rodzaj / postać produktu, miejsce aplikacji oraz przeznaczenie. Jednak poza zgodnością z definicją produktu kosmetycznego, istotna jest analiza prezentacji produktu, tj. rodzaju opakowania, symboli i grafik stosowanych na opakowaniu, sposobu osiągania głównego przewidzianego działania (mechanizmu działania), wszystkich deklaracji marketingowych czy sposobu użycia.

 

Wyrobami z pogranicza (znanymi również jako borderline products) nazywane są produkty, co do których nie jest do końca oczywiste, pod które przepisy podlegają. Decyzja o klasyfikacji produktów z pogranicza często jest podejmowana indywidualnie. W dzisiejszym wpisie skupię się na przykładach produktów kosmetycznych, które mogą zostać pomylone z produktami leczniczymi oraz produktami biobójczymi.

 

Produkt kosmetyczny czy produkt leczniczy?

Definicja produktu leczniczego mówi nam, że:

„produktem leczniczym” – jest substancja lub mieszanina substancji przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt, lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne;”

Chciałabym zwrócić uwagę na zadanie modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu, które jest charakterystyczne dla leków. Przykładem produktów borderline w tym przypadku mogą być:


  • Produkty w formie kremu do rozgrzewania / łagodzenia bólu – mimo że postać produktu spotyka się z definicją kosmetyku, to mają na celu modyfikować funkcje fizjologiczne, ich celem są np. stawy, układ krwionośny – czyli wewnętrzne części ciała, takie produkty powinny być lekami.
  • Szampon przeciwłupieżowy reklamowany wraz ze skórą łuszczycową – w związku z prezentacją kwalifikujący się jako produkt leczniczy.
  • Produkty do skóry atopowej – czyli skóry z AZS (atopowym zapaleniem skóry), która jest jednostką chorobową. Produkt może być zakwalifikowany jako kosmetyk w przypadku, gdy deklaracja marketingowa jest odpowiednio zmodyfikowana – produkty kosmetyczne mogą wspomagać proces leczenia poprzez pielęgnację, więc za prawidłowy opis można uznać „odpowiedni do pielęgnacji skóry z tendencją do atopii”.

Produkt kosmetyczny czy produkt biobójczy?

Aby móc porównać oba rodzaje produktów, po raz kolejny należy przeanalizować definicję:

„produkt biobójczy” oznacza:

  • każdą substancję lub mieszaninę w postaci, w jakiej jest dostarczana użytkownikowi, składającą się z jednej lub kilku substancji czynnych, lub zawierającą lub wytwarzającą jedną lub więcej substancji czynnych, której przeznaczeniem jest niszczenie, odstraszanie, unieszkodliwianie organizmów szkodliwych, zapobieganie ich działaniu lub zwalczanie ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne;
  • każdą substancję lub mieszaninę wytwarzaną z substancji lub mieszanin, które same nie są objęte zakresem tiret pierwszego, przeznaczoną do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania organizmów szkodliwych, zapobiegania ich działaniu lub zwalczaniu ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne.

Za produkt biobójczy uznaje się poddany działaniu produktów biobójczych wyrób o podstawowej funkcji biobójczej;”

Jak można zauważyć po definicji, ważne jest główne, pierwszorzędowe przeznaczenie produktu. Do produktów borderline można zaliczyć:


  • Produkty prezentowane jako „antyseptyczne”, „dezynfekujące” domyślnie do stosowania na np. stany zapalne / zakażenia – zawierają funkcję biobójczą, odnoszą się do zabijania bakterii, więc powinny być zakwalifikowane jako produkt biobójczy (lub produkt leczniczy, gdy uwzględnia zastosowanie do leczenia lub zapobiegania zakażeniom i zmianom skórnym); produkty mogą zostać zakwalifikowane jako kosmetyk, jeśli posiadają poza funkcją zgodną z definicją funkcję „antybakteryjną” jako drugorzędową (np. toniki, mydła do rąk, płyny do higieny jamy ustnej).

Zastanawiasz się, czy deklaracja, którą chcesz umieścić na swoim produkcie, jest zgodna z definicją produktu kosmetycznego? Skontaktuj się z nami, a pomożemy.


Ostatnie wpisy

Skontaktuj się z nami!

Jesteśmy tu, aby Ci pomóc. Masz pytania, potrzebujesz porady lub chcesz więcej dowiedzieć się o naszych usługach?
Nie wahaj się – skontaktuj się z nami! Z przyjemnością odpowiemy na każde zapytanie, zapewniając szybką i profesjonalną odpowiedź. Opracujemy dopasowaną ofertę dla Twojej firmy. Zadzwoń, lub napisz na adres mailowy podany obok. Zapraszamy do współpracy.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *