Podczas analizy deklaracji marketingowych czy etykiety nierzadko spotykam się z wątpliwościami dotyczącymi zgodności opisów z definicją produktu kosmetycznego. Poniżej cytuję definicję zgodną z Rozporządzeniem 1223/2009:
„ „produkt kosmetyczny” oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem owłosieniem paznokciami wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała;”
Tak więc bardzo ważne jest, aby mieć na uwadze te 3 najważniejsze aspekty – rodzaj / postać produktu, miejsce aplikacji oraz przeznaczenie. Jednak poza zgodnością z definicją produktu kosmetycznego, istotna jest analiza prezentacji produktu, tj. rodzaju opakowania, symboli i grafik stosowanych na opakowaniu, sposobu osiągania głównego przewidzianego działania (mechanizmu działania), wszystkich deklaracji marketingowych czy sposobu użycia.
Wyrobami z pogranicza (znanymi również jako borderline products) nazywane są produkty, co do których nie jest do końca oczywiste, pod które przepisy podlegają. Decyzja o klasyfikacji produktów z pogranicza często jest podejmowana indywidualnie. W dzisiejszym wpisie skupię się na przykładach produktów kosmetycznych, które mogą zostać pomylone z produktami leczniczymi oraz produktami biobójczymi.
Produkt kosmetyczny czy produkt leczniczy?
Definicja produktu leczniczego mówi nam, że:
„ „produktem leczniczym” – jest substancja lub mieszanina substancji przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt, lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne;”
Chciałabym zwrócić uwagę na zadanie modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu, które jest charakterystyczne dla leków. Przykładem produktów borderline w tym przypadku mogą być:
- Produkty w formie kremu do rozgrzewania / łagodzenia bólu – mimo że postać produktu spotyka się z definicją kosmetyku, to mają na celu modyfikować funkcje fizjologiczne, ich celem są np. stawy, układ krwionośny – czyli wewnętrzne części ciała, takie produkty powinny być lekami.
- Szampon przeciwłupieżowy reklamowany wraz ze skórą łuszczycową – w związku z prezentacją kwalifikujący się jako produkt leczniczy.
- Produkty do skóry atopowej – czyli skóry z AZS (atopowym zapaleniem skóry), która jest jednostką chorobową. Produkt może być zakwalifikowany jako kosmetyk w przypadku, gdy deklaracja marketingowa jest odpowiednio zmodyfikowana – produkty kosmetyczne mogą wspomagać proces leczenia poprzez pielęgnację, więc za prawidłowy opis można uznać „odpowiedni do pielęgnacji skóry z tendencją do atopii”.
Produkt kosmetyczny czy produkt biobójczy?
Aby móc porównać oba rodzaje produktów, po raz kolejny należy przeanalizować definicję:
„ „produkt biobójczy” oznacza:
- każdą substancję lub mieszaninę w postaci, w jakiej jest dostarczana użytkownikowi, składającą się z jednej lub kilku substancji czynnych, lub zawierającą lub wytwarzającą jedną lub więcej substancji czynnych, której przeznaczeniem jest niszczenie, odstraszanie, unieszkodliwianie organizmów szkodliwych, zapobieganie ich działaniu lub zwalczanie ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne;
- każdą substancję lub mieszaninę wytwarzaną z substancji lub mieszanin, które same nie są objęte zakresem tiret pierwszego, przeznaczoną do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania organizmów szkodliwych, zapobiegania ich działaniu lub zwalczaniu ich w jakikolwiek sposób inny niż działanie czysto fizyczne lub mechaniczne.
Za produkt biobójczy uznaje się poddany działaniu produktów biobójczych wyrób o podstawowej funkcji biobójczej;”
Jak można zauważyć po definicji, ważne jest główne, pierwszorzędowe przeznaczenie produktu. Do produktów borderline można zaliczyć:
- Produkty prezentowane jako „antyseptyczne”, „dezynfekujące” domyślnie do stosowania na np. stany zapalne / zakażenia – zawierają funkcję biobójczą, odnoszą się do zabijania bakterii, więc powinny być zakwalifikowane jako produkt biobójczy (lub produkt leczniczy, gdy uwzględnia zastosowanie do leczenia lub zapobiegania zakażeniom i zmianom skórnym); produkty mogą zostać zakwalifikowane jako kosmetyk, jeśli posiadają poza funkcją zgodną z definicją funkcję „antybakteryjną” jako drugorzędową (np. toniki, mydła do rąk, płyny do higieny jamy ustnej).
Zastanawiasz się, czy deklaracja, którą chcesz umieścić na swoim produkcie, jest zgodna z definicją produktu kosmetycznego? Skontaktuj się z nami, a pomożemy.
Ostatnie wpisy
Nowe alergeny zapachowe – jak sprostać wyzwaniu branży?
Alergeny zapachowe to nowe wyzwanie w branży kosmetycznej. W nowym wpisie przeczytacie jak sprostać nowej regulacji.
Czytaj więcej >>Bezpieczna ochrona przeciwsłoneczna: legislacja, zalecenia, oznakowanie
Przeczytaj najnowszy artykuł o tym jak ważna jest bezpieczna ochrona przeciwsłoneczna: legislacja, zalecenia, oznakowanie.
Czytaj więcej >>Konopie i ich kosmetyczne zastosowanie – status legislacyjny
Zapoznaj się z artykułem na temat kosmetycznego zastosowania konopi oraz ich statusu legislacyjnego.
Czytaj więcej >>Skontaktuj się z nami!
Nie wahaj się – skontaktuj się z nami! Z przyjemnością odpowiemy na każde zapytanie, zapewniając szybką i profesjonalną odpowiedź. Opracujemy dopasowaną ofertę dla Twojej firmy. Zadzwoń, lub napisz na adres mailowy podany obok. Zapraszamy do współpracy.
- +48 600 519 241
- biuro@cosmosafe-solutions.pl
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.